Sport Science
http://sportscience.ppj.unp.ac.id/index.php/jss
<p><strong>Sport Science: Jurnal Sain Olahraga dan Pendidikan Jasmani</strong> collects research articles in the fields of Sport Science and Physical Education, Health, and Recreation. These articles are originally in English. The focus areas include the development of sports education technology, Sports Physiology; Sports Movement Science/Motor Skills; Biomechanics and Kinesiology; and Sports Chemistry. In the field of Physical Education, Health, and Recreation, we are particularly interested in the development of the learning process through Classroom Action Research, such as Curriculum Studies in Physical Education, Teaching Strategies and Methods, Development of Learning Facilities and Infrastructure, and Sports and Health Education Technology.</p> <p><strong>Sport Science: Jurnal Sain Olahraga dan Pendidikan Jasmani</strong> is published by the Faculty of Sports Science, Universitas Negeri Padang Press. It has been managed and collaborated with the Sports Science Study Center, Faculty of Sports Science, Universitas Negeri Padang since 2019. The journal is published quarterly (April, August, and December).</p> <p>Starting in 2017, it changed to biannual publication, so to accommodate the publication period, we continued to operate the journal with agreements with authors to adjust to the ISSN results. By June 2020, the ISSN decision was issued, and the publication remains biannual with editions in June and December.</p> <p>In the submission and publication process at <strong>Sport Science: Jurnal Sain Olahraga dan Pendidikan Jasma</strong>ni , there are no fees for article submission or processing. We have agreed to waive fees for authors from developing countries if they need to submit papers to <strong>Sport Science:Jurnal Sain Olahraga dan Pendidikan Jasmani </strong>. However, if approval is required for print publication, please email us to indicate your consent for print approval and to receive further information regarding it.</p> <p> </p>en-US<p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Silakan temukan hak dan lisensi dalam Ilmu Olah Raga: Jurnal Sain Olahraga dan Pendidikan Jasmani:</span></span></p> <ol> <li class="show"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Lisensi Penggunaan artikel non-komersial akan diatur oleh lisensi Atribusi Creative Commons seperti yang saat ini disetujui di Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Lisensi Atribusi Internasional (tautan: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)</span></span></li> <li class="show">Garansi Penulis. Penulis menjamin bahwa artikel tersebut asli, ditulis oleh penulis lain, belum pernah dipublikasikan sebelumnya, tidak mengandung pernyataan yang tidak valid, tidak melanggar hak orang lain, tunduk pada hak cipta yang dipegang secara eksklusif oleh penulis dan bebas dari setiap hak pihak ketiga, dan bahwa setiap izin tertulis yang diperlukan untuk mengutip dari sumber lain telah diperoleh oleh penulis.</li> <li class="show">Pengguna Keberanian untuk mengedarkan artikel yang diterbitkan sebebas mungkin. Di bawah lisensi Creative Commons, ini memungkinkan pengguna untuk menyalin, mendistribusikan, menampilkan, dan bekerja hanya untuk tujuan non-komersial. Pengguna juga perlu mengaitkan penulis dan mendistribusikan karya dalam jurnal.</li> <li class="show">Hak Penulis; a) Hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang terkait dengan artikel, seperti paten; b) Hak untuk menggunakan substansi artikel dalam pekerjaannya di masa depan, termasuk kuliah dan buku; c) Hak untuk mereproduksi artikel untuk keperluan sendiri, asalkan salinan tidak ditawarkan untuk dijual; d) Hak untuk mengarsipkan diri sendiri artikel tersebut; e) Hak untuk mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi artikel yang diterbitkan (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awal dalam jurnal ini .</li> <li class="show">Co-Authorship Jika artikel ini disusun bersama oleh penulis lain, penandatangan formulir ini menjamin bahwa artikel tersebut telah diotorisasi oleh semua penulis bersama untuk menandatangani perjanjian ini atas nama mereka, dan setuju untuk memberi tahu rekan penulis mereka tentang ketentuan perjanjian ini. .</li> <li class="show"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Pengakhiran Perjanjian ini dapat diakhiri oleh penulis atau setelah diumumkan dua bulan di mana pihak lain telah disetujui material yang disetujui Perjanjian dan gagal untuk memperbaiki yang ditentukan dalam waktu satu bulan setelah disetujui oleh pihak penghentian yang meminta perbaikan untuk diperbaiki. </span><span style="vertical-align: inherit;">Tidak ada yang membantah atau melanggar perjanjian ini yang akan menyebabkan perjanjian ini atau lisensi apa pun yang diberikan di sini untuk yang didukung otomatis atau beresolusi Jurnal MensSana: Jurnal Olahraga, Pendidikan Jasmani dan Kesehatan.</span></span></li> <li class="show"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Royalti Perjanjian ini memberikan penulis hak untuk tidak ada royalti atau biaya lainnya. </span><span style="vertical-align: inherit;">Sejauh diizinkan oleh hukum, penulis melepaskan haknya untuk mengumpulkan royalti relatif terhadap artikel menerima penggunaan artikel oleh atau pemegang lisensinya.</span></span></li> <li class="show"><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Pernyataan Privasi, Nama dan alamat email yang dimasukkan di situs web jurnal ini akan digunakan untuk tujuan jurnal ini dan tidak akan tersedia untuk tujuan lain atau untuk pihak lain. </span><span style="vertical-align: inherit;">Namun, karena kemajuan dan persetujuan teknik peretasan dan penambangan data yang ditemukan melalui Internet, Jurnal MensSana: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Olahraga tidak akan dapat menjamin bahwa pihak lain tidak akan menambang alamat email pengguna kami dengan cara apa pun yang dapat ditemukan melalui internet.</span></span></li> </ol>ahmad.chaeroni@fik.unp.ac.id (Dr. Ahmad Chaeroni, S.Pd.,M.Pd.)123@gmail.com (-)Thu, 02 Jan 2025 00:00:00 +0000OJS 3.1.1.4http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60Analysis of IQ and EQ on Physical Education Learning Achievement in Grade VI Students of Inclusive School Culture
http://sportscience.ppj.unp.ac.id/index.php/jss/article/view/256
<p>This study aims to analyze the relationship between intellectual intelligence (IQ) and emotional intelligence (EQ) on physical education (PJOK) learning achievement in sixth grade students at SDN Wonorejo V/316 Surabaya, which implements an inclusive school culture. This study uses a quantitative correlational approach with an ex post facto design. The research subjects were 30 students who were selected purposively. Data were collected through IQ tests, EQ questionnaires, documentation of PJOK scores, and interviews with six students representing high and low IQ categories. The data analysis techniques used were Pearson correlation test and multiple linear regression. The results showed that there was a very strong relationship between IQ and PJOK learning achievement (r = 0.965; sig = 0.000), and a significant relationship between EQ and learning achievement (r = 0.476; sig = 0.008). Simultaneously, IQ and EQ contributed 93.1% to students' PJOK learning achievement (R² = 0.931). Interviews showed that an inclusive environment plays a role in shaping students' social interactions, empathy, and cooperative attitudes, which also support successful PJOK learning.</p>Intan Ayu Putri Aditria, Anung Priambodo, Nur Ahmad Arief
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
http://sportscience.ppj.unp.ac.id/index.php/jss/article/view/256Thu, 02 Jan 2025 00:00:00 +0000Transforming Physical Literacy in Elementary School Students in Indonesia: An 8-Week Sport Education Model (SEM) Intervention
http://sportscience.ppj.unp.ac.id/index.php/jss/article/view/257
<p>Physical literacy, encompassing motivation, self-confidence, motor skills, and knowledge for lifelong active participation, remains low among Indonesian elementary school students: less than 40% meet competency standards, and more than 70% do not achieve 60 minutes of daily activity.<br>In a randomized controlled trial in Jombang, East Java, 120 fourth–sixth grade students were divided into two groups. The intervention group participated in an eight-week Sports Education Model (SEM) (two 45-minute sessions per week) with role assignments, mini-tournaments, reflection, and discussion; the control group underwent a conventional curriculum. Physical literacy was measured using a validated instrument before and after the program.<br>Results showed an average increase in the physical literacy score of the SEM group of 8.24 points (p<0.001). However, after adjusting for confounding variables, the difference between groups was not significant (F(1,116)=0.187; p=0.667). Retrospective bias occurred: post-test scores significantly predicted pre-test scores (η²=0.138; p<0.001), indicating that intervention experience influenced self-evaluations of initial abilities.<br>SEM has been shown to potentially improve physical literacy, but its eight-week duration may not be sufficient for significant differences between groups. Future studies are recommended to extend the intervention to 12–16 weeks, include structured teacher training, and use a multicenter longitudinal design to strengthen evidence of effectiveness and ensure sustainability.</p>Amrih Ibnu Wicaksana, Nurhasan Nurhasan, Advendi Kristiyandaru
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
http://sportscience.ppj.unp.ac.id/index.php/jss/article/view/257Sat, 04 Jan 2025 00:00:00 +0000